Allmänna villkor

1. Tillämplighet och definitioner

1.1 Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller för avtal där en kund (”Köparen”) köper produkter från Detaljtryck Sweden AB (”Säljaren”) samt för offerter, beställningar och andra affärsförbindelser i anslutning till sådant köp.

1.2 Köpare hittar information om priser och artiklar på Detaljtryck.se, nedan kallad Säljarens Webbplats. Köpare gör bindande beställning och godkänner villkoren genom att digitalt acceptera offert och eventuellt korrektur genom att besvara säljarens mail med ett vända mail.

1.3 Avtalsvillkor som avviker från vad som anges i Villkoren, såsom exempelvis allmänna villkor anvisade av Köparen, gäller endast om de avtalats och godkänts skriftligen av en säljare eller firmatecknare för Detaljtryck Sweden AB.

2. Avtalets ingående och innehåll

2.1 Säljarens offert är inte bindande. Köparen gör bindande beställning och godkänner villkoren genom att digitalt acceptera offert och eventuellt korrektur genom att besvara säljarens mail med ett vända mail.

3. Priser

3.1 Samtliga priser på Säljarens Webbplats är angivna i Svenska kronor och är exklusive mervärdesskatt, Ex Works Säljarens lager. Detta innebär att Köpare står för fraktkostnader och emballage om inget annat har avtalats fram emellan säljare och köpare.

3.2 Samtliga priser som anges på Säljarens Webbplats gäller tillsvidare, och kan när som helst ändras utan avisering. Tillfällen då de kan komma att ändras är exempelvis vid valutakursändringar, ändringar av råmaterialpriser eller skatter, eller vid felskrivningar.

4. Produkt

4.1 Samtliga produktbilder på Säljarens Webbplats ska ses som en fingervisning om produktens färg och utförande. Om Köparen vill säkerställa produktens färgnyans, utförande samt funktion bör ett provexemplar beställas av köparen innan beställning läggs.

4.2 Vissa produkter är delvis handgjorda. Det innebär att Köparen alltid ska ha en hög acceptans för skiftningar och avvikelser, såsom färg och storlek.

4.3 Köparen förbinder sig att själv informera sig kring hur produkten ska användas, rengöras och underhållas.

5. Korrektur

5.1 Vid avtal innehållande tryckta produkter ska Köparen godkänna ett digitalt korrektur via ett vändande mail till säljaren i ärendet. Korrektur ska ses som en fingervisning av slutresultatet och exakt storlek eller placering på tryck garanteras ej, om inte annat avtalats.

5.2 Korrekturet är helt avgörande för produktens utseende. Köparen måste därför noggrant gå igen om korrekturet och se att allt stämmer med beställning. Köparen ansvarar för att aktivt leta efter eventuella fel i korrektur och skriftligen påpeka dessa till Säljaren innan korrektur godkänns och produktion inleds. Ansvaret för alla uppgifter så som produkt, produktfärg, produktspecifikationer, placeringen av tryck/logo, tryckfärger, logotyper, texter, typsnitt, stavning etc övergår på Köparen.

5.3 Om Köparen har specifika krav på hur eller var trycket ska placeras måste dessa meddelas skriftligen till Säljaren. Specifika krav måste även stå utskrivna i det korrektur som Köparen godkänner.

5.4 Säljaren ansvarar ej för fel som inte är rättade i ett godkänt korrektur.

6. Märkning

6.1 Vissa märkningsmetoder (Ex. screentryck, digitaltryck, brodyr eller lasergravyr) utförs helt eller delvis för hand. Det innebär att Köparen alltid ska ha en hög acceptans för skiftningar och avvikelser gällande tryckets färg, storlek och placering.

6.2 Nyansen på lasergravyr varierar beroende på vilket material som graveras.

6.3 Exakt PMS eller CMYK nyans kan aldrig garanteras. De referenser som används, PMS & CMYK, är referenser och inga givna färger som finns färdigblandade. En tryckt eller digital färgreferens kan avvika från färdig produkt beroende på hur färgerna visas på olika material samt att förutsättningarna för bildskärm, skrivare och tryckverk är olika. Material, luftfuktighet, temperatur mm kan påverka trycket vilket gör att även en återkommande order kan få annan nyans än tidigare produktion.

6.4 Köpare har möjlighet att beställa ett provexemplar med sin logotyp mot en extra avtalad kostnad för att säkerställa att Köpare får den färg som önskas. Köparen ska meddela Säljaren skriftligen, innan korrekturet godkänns, att man önskar ett provtryck.

7. Leveranstid

7.1 Säljaren kommunicerar två olika typer av leveransdatum; “uppskattat” och “avtalat”. Uppskattat är standard.

7.2 Ett uppskattat leveransdatum anges i dagar och räknas från den dag då Köparen godkänner offert via besvarat mail till säljaren. Angivet leveransdatum är uppskattat och avvikelse kan förekomma.

7.3 Avtalad deadline anges som ett exakt datum och avser den dag då Köparen avtalat att denne senast skall ha produkterna tillhanda. Säljaren har rätt att leverera tidigare än avtalat leveransdatum.

7.4 Säljaren ansvarar ej för förseningar orsakade av tredje part så som speditör, eller att mottagare inte finns på plats vid leverans.

7.5 Det är Köparens ansvar att eventuellt önskat leveransdatum står utskrivet på avtal innan offert godkänns.

7.6 Köparen är ansvarig för att den angivna adressen är bemannad vardagar mellan klockan 08:00 – 17:00 om inte annat har avtalats.

8. Transport & Leveransvillkor

8.1 Samtliga försändelser levereras med “Ex Works” enligt vid Avtalets ingående gällande INCOTERMS.

8.2 Köparen ansvarar för att informera Säljaren om den angivna leveransadressen är en privat adress. Detta gäller även företag skrivna på en privat adress.

8.3 Köparen ansvarar för att den angivna leveransadressen är bemannad vardagar mellan klockan 08:00 – 17:00.

8.4 Köparen ansvarar för att informera om eventuella leveranshinder, såsom trappor, portkod, vägbom och att de förmedlas till Säljare innan Köparen godkänner offert.

8.5 Säljaren har rätt att delleverera en beställning, om ej annat avtalats skriftligen.

8.6 Säljaren förmedlar alltid angiven kontaktinformation till speditör vid leverans, men kan inte garantera att speditör kontaktar mottagare inför leverans.

8.7 Köparen är ansvarig att kontrollera att rätt antal kollin levererats, samt uppmärksamma och dokumentera eventuella emballageskador innan godset kvitteras.

9. Betalning

9.1 Om Köpares kreditvärdighet av Säljaren bedöms som god, ges 20 dagar netto mot faktura. Kreditbedömning görs först efter godkänd offert. Säljaren förbehåller sig rätten att ändra betalningsvillkor efter att Köparen har godkänt offert.

9.2 Betalningsalternativ för företag och organisationer som ej är kreditvärdiga är förskott via betalkort, alternativt med Bankgiro.

9.3 Om Köparen har angivit avtalat leveransdatum kan endast datumet garanteras under förutsättning att betalning är Säljaren tillhanda samma dag som Köparen godkänt offert och korrektur.

9.4 Vid en situation då betalning ej är Säljaren tillhanda inom avtalad tid förbehåller sig Säljaren att debitera dröjsmålsränta (f.n. 24 % per år). Köparen får i de fall en påminnelsefaktura skickas ut även betala 60 kr i påminnelseavgift. Produkterna tillhör Säljaren fram tills det att full betalning erlagts för de beställda produkterna.

10. Returrätt

10.1 Samtliga varor produceras specifikt för Köparen vilket innebär att alla ordrar alltid är bindande. Köparen har rätt att ansöka om orderannullering av Säljaren, och Säljaren tar beslut utifrån det enskilda fallet.

11. Annullering

11.1 Om ett Avtal önskas annulleras av Köparen innan leverans har skett måste först ett godkännande från fabrik, tryckeri eller leverantör inhämtas och godkännas.

11.2 Säljaren har vid godkänd annullering rätt att debitera de kostnader som dittills uppstått, såsom exempelvis kostnader för (i) korrektur, tryckunderlag, provtryck och andra handlingar, (ii) klichéer, verktyg och annan utrustning, (iii) råmaterial, (iv) skäliga kostnader för arbetet med att framställa och ställa i ordning handlingen, utrustningen eller råmaterialet samt (v) andra skäliga avvecklingskostnader med ett minimum på 950 kr per avtal.

12. Reklamation

12.1 Varor som är felaktiga skall reklameras inom 10 dagar. Köparen ska då kontakta Säljaren skriftligen och reklamera de fel som inte uppkommit under transporten. Om fel uppkommit under transporten, ska köparen vända sig direkt till transportören.

12.2 Köparen har inte rätt till någon annan kompensation, än att en felfri vara skall levereras inom rimlig tid. Säljaren är fri från ansvar för kostnader som uppstått för Köparen vid felaktig eller försenad leverans.

12.3 Reklameras inte varan inom 10 dagar från varans mottagande, förloras rätten att åberopa felet.

12.4 Vid godkänd reklamation skall hela leveransen returneras för att full kompensation ska kunna ges om inte annat avtalats. Saknas produkter, kompenseras för den andel som returneras till Säljaren. Köparen förbinder sig att ej returnera produkter innan Säljaren givit samtycke.

13. Referens

13.1 Köparen godkänner att produkter som beställs används som digitala referenser på Säljarens Webbplats eller i andra digitala medier.

14. Friskrivningar

14.1 Säljaren ansvarar inte för intrång i tredjemans immateriella rätt om Säljaren har modifierat, skapat eller tillverkat Produkten enligt Köparens anvisningar eller enligt Köparens skiss, ritning, modell, specifikation eller annan dokumentation från Köparen. Köparen ska hålla Säljaren skadeslös i den utsträckning säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådant intrång.

14.2 Säljaren ansvarar inte för skada som Produkten orsakar på fast eller lös egendom eller på person eller för följderna av sådan skada, om skadan inträffar efter risken för Produkten gått över på Köparen. Köparen ska hålla Säljaren skadeslös i den utsträckning Säljaren åläggs ansvar gentemot tredje man för sådan skada.

15. Befrielsegrund

15.1 Om fullgörande av Säljarens åtaganden förhindras på grund av omständighet som Säljaren inte kunnat råda över, såsom exempelvis arbetskonflikt, eldsvåda, blixtnedslag, översvämning, naturkatastrof, terroristattack, krig, ändrad myndighetsbestämmelse, myndighetsingripande handels- eller valutarestriktioner, brist på transportmedel, allmän varubrist, inskränkningar i tillförseln av elenergi, samt fel eller försening i tjänster från underleverantör på grund av omständighet som här angivits, ska detta utgöra befrielsegrund som medför framflyttning av tidpunkt för prestationen och befrielse från skadestånd och andra påföljder.

16. Säljarens ansvar

16.1 Säljarens ersättningsskyldighet för styrkt skada är begränsad till 15 % av Säljarens försäljningspris. Säljaren är dock inte ersättningsskyldig för den skada som Köpare lider genom Säljarens dröjsmål. Säljaren tar inget ansvar för indirekta förluster.

17. Tvist

17. 1 Svensk lag tillämpas på detta avtal. Tvist som inte kan lösas genom föregående förhandling mellan parterna ska slutligt avgöras genom skiljedom enligt Stockholms Handelskammares Skiljedomsinstituts regler för förenklat skiljeförfarande. Platsen för förfarandet ska vara Stockholm och språket ska vara svenska. Detta ska dock inte hindra Detaljtryck från att kunna driva in en klar och förfallen fordran på betalning genom ett exekutivt förfarande eller från att, om Detaljtryck så väljer, låta behörig allmän domstol lösa tvister med avvikelse från ovan nämnda skiljeklausul.